Δευτέρα 23 Μαρτίου 2020

Genesis: "Three Sides Live"

Βρισκόμαστε την περίοδο που η θρυλική prog μπάντα έχει ακολουθήσει έναν πιο ποπ-ροκ δρόμο χωρίς φυσικά να έχει απαρνηθεί τις prog-rock ρίζες της και επιπρόσθετα έχει βάλει σε δεύτερη μοίρα σε συναυλιακό επίπεδο ότι παρέπεμπε στην εποχή του Peter Gabriel. Αυτό το γεγονός ήταν μία "δύσκολη" πραγματικότητα από το 1975, την χρονιά που αποχώρησε ο σπουδαίος καλλιτέχνης από τους Genesis.
Μετά την φυγή του Gabriel και μέχρι το "Three Sides Live" το γκρουπ κυκλοφόρησε τέσσερις δίσκους με μπροστάρη στα φωνητικά τον πολυτάλαντο Phil Collins.
Η μπάντα στις αρχές της δεκαετίας του '80 είναι αντιμέτωπη με μία ηχητική αλλαγή αφού η μουσική βιομηχανία και οι δισκογραφικές εταιρίες επιβάλλον πιο mainstream και πιο εύπεπτα μουσικά δημιουργήματα. Έτσι κι αλλιώς  οι Genesis θεωρητικά έκλειναν έναν κύκλο που άρχισε με το "A Trick of the Tail" (1976), έπειτα έκαναν μικρά βήματα σε πιο προσιτά prog μονοπάτια για το ευρύ κοινό, φλερτάροντας ανοικτά με πιο εμπορικές φόρμες όπως στο άλμπουμ "Abacab" (1981) που είναι φυσικά προσαρμοσμένο στο ύφος και παίξιμο των Genesis.
Στο μεταίχμιο αυτής της περιόδου και για τα επόμενα χρόνια, οι Genesis θα αποκηρύξουν σχεδόν εξ ολοκλήρου τον ήχο με τον οποίο ξεκίνησαν και μεγαλούργησαν στην δεκαετία του '70, παίζοντας κάτι άλλο από αυτό που τους θαυμάσαμε. Τα "Invisible Touch" (1986) και "We Can't Dance" (1991) που ακολούθησαν είναι απλά άλμπουμ που περιέχουν αξιοπρεπείς ποπ συνθέσεις με πιασάρικα βίντεο κλιπ "made in MTV", με κύριο στόχο να ανέβουν οι πωλήσεις και τα στάδια να συνεχίσουν να γεμίζουν από παλιούς και νέους πελάτες. Βέβαια για ποιότητα, έμπνευση και δημιουργία ούτε λόγος...
Το  Ιούνιο του 1982 οι Genesis κυκλοφορούν το "Three Sides Live". Είχε προηγηθεί το εξαιρετικό άλμπουμ "Abacab"  για το οποίο το συγκρότημα πραγματοποίησε μία θριαμβευτική περιοδεία από το Σεπτέμβριο έως το Δεκέμβριο του 1981, καλύπτοντας την Ευρώπη και τις ΗΠΑ και η οποία ευτυχώς φιλμογραφήθηκε και κυκλοφόρησε στην αγορά. Βέβαια η μπάντα εκείνη την περίοδο δεχόταν συνεχόμενα πυρά από τον μουσικό τύπο αφενός διότι κάποιοι ζούσαν με την ανάμνηση του Peter Gabriel και δεν μπορούσαν να την ξεπεράσουν κι άλλοι είχαν "στραβώσει" από το στυλ και την προσωπικότητα του Phil Collins, ο οποίος ως μουσικός και ερμηνευτής ήταν άριστος αλλά σαν performer αρκετοί τον αμφισβητούσαν κυρίως για το χαλαρό και χιουμοριστικό πρόσωπο που έβγαζε δημόσια. Βέβαια οι κακές γλώσσες έλεγαν ότι οι παραδόπιστοι κριτικοί του art-rock δεν συγχωρούσαν ότι ο Phill Collins την προηγούμενη χρονιά κυκλοφόρησε το πρώτο του σόλο δίσκο με τίτλο "Face Value" και είχε ήδη κάνει τεράστια εμπορική επιτυχία με το "In The Air Tonight". Αυτό ήταν κάτι που δεν συμβάδιζε με την δογματικότητα των  ιεροεξεταστών του progressive rock ήχου.
Ερχόμενοι λοιπόν στο "Three Sides Live", οι Genesis "στήνουν" για πρώτη φορά στην σκηνή, εντυπωσιακά φωτιστικά εφέ για την εποχή, με την ονομασία Vari-Lite και παράλληλα με μία πρωτόγνωρη ενεργητικότητα, καθηλώνουν τους χιλιάδες οπαδούς τους με τις ζωντανές  εμφανίσεις τους και στις δύο πλευρές του ατλαντικού.

Είναι η τρίτη επίσημη live κυκλοφορία και το "Three Sides Live", περιλαμβάνει ζωντανές ηχογραφήσεις από συναυλίες που έδωσε μεταξύ 1976 και 1981.
Τα τραγούδια που περιλαμβάνονται είναι κυρίως από τα στούντιο άλμπουμ που τραγουδά ο Phill Collins κάτι που τον διευκολύνει ώστε οι ερμηνείες του να είναι πιο συγκεντρωμένες και πιο εύστοχες και επιπρόσθετα να μην έχει τον βραχνά της σύγκρισης με τον μεγάλο Peter Gabriel.
Στο εναρκτήριο "Turn It On Again" κυριαρχεί η χαρισματική προσωπικότητα του Phill Collins αφού κάνει ένα μοναδικό και συνάμα εκρηκτικό ερμηνευτικό τελείωμα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με το υπέροχο και δυναμικό "Dodo Lurker" και το all time classic "Abacab".
Ακολουθούν από το άλμπουμ "Duke", το επιβλητικό "Behind the Lines" με την πολυδαίδαλη ενορχήστρωση του και το υπέροχο μελωδικό "Duchess" με τον Collins να δίνει πάλι ρεσιτάλ ερμηνείας. Η συνέχεια ανήκει στο μέτριο "Me And Sarah Jane" ενώ το "Follow You Follow Me" (από το άλμπουμ  "..And Then There Were Three...") δίνει μία πιο λυρική πλευρά της μπάντας. Το "Misunderstanding" θυμίζει του "Sail on Sailor" των The Beach Boys και το "Hold the Line" (Toto) αφού σύμφωνα με τα λεγόμενα του Tony Banks και τα τρία μέλη των Genesis είναι φανατικοί θαυμαστές των Beach Boys.
Το "In The Cage" είναι ένα απιθανο medley των συνθέσεων "Cinema Show – Slippermen" εποχής Gabriel, όπου η μπάντα μεγαλουργεί σε μία απολαυστική εκρηκτική εκτέλεση χωρίς να κουράζει ενώ στο "Afterglow" ("Wind & Wuthering"), η κυριαρχία του Tony Banks συνεχίζεται σε άλλο ύφος αυτή την φορά όπου δημιουργεί μία μελαγχολική ατμόσφαιρα.
Μετά το fadeout του "Afterglow", το άλμπουμ χωρίζεται σε δύο εκδόσεις, ανάμεσα στις αμερικανικές και τις βρετανικές κυκλοφορίες. Η αμερικανική έκδοση περιλαμβάνει κανονικά τις τρεις πρώτες live πλευρές του βινυλίου, ενώ η τέταρτη πλευρά περιέχει πέντε στούντιο συνθέσεις. Η βρετανική έκδοση του "Three Sides Live"  δεν περιέχει τις στούντιο συνθέσεις αλλά δύο live κομμάτια από το 1978 και ακόμη μία από την 1976,  το medley "it."/"Watcher of the Skies" από την περιοδεία με τον κιθαρίστα S.Hackett και τον B. Bruford στα ντραμς!
 
Στο "Three Sides Live" ηκιθάρα του Mike Rutherford είναι αρκετά πιο σκληρή και πιο επιθετική δίνοντας τον τόνο και τα ηχοχρώματα που χαρακτηρίζουν το γκρουπ ενώ τα πλήκτρα του Tony Banks  δίνουν μία ιδιαίτερη πιο προοδευτική ατμόσφαιρα συνδυάζοντας την αρτιότητα του seventies παρελθόντος  αλλά και τον μοντερνισμό του ήχου που θα κυριαρχούσε τα επόμενα χρόνια. Στα τύμπανα έχουμε έναν σπουδαίο παίκτη ονόματι Chester Thompson (με προϋπηρεσία στον Frank Zappa) που σαρώνει με το παίξιμό του ενώ στις "δεύτερες" κιθάρες σημαντική είναι και η συμβολή του πολύπειρου Daryl Stuermer που για τα επόμενα χρόνια θα ακολουθούσε την σόλο πορεία του Phill Collins όπως και ο Chester Thompson.
 
Επίσης το "Three Sides Live" τα κατάφερε ικανοποιητικά και στο επίπεδο εμπορικής απήχησης αφού στις ΗΠΑ ανέβηκε μέχρι το νο 10 στα τσαρτ και στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το νο2. Επιπρόσθετα κυκλοφόρησε σε μορφή βίντεο όπου φιλμογραφήθηκαν οι συναυλίες  που έγιναν στις 28 και 29 Νοεμβρίου του 1981 στο Savoy Theatre και Nassau Coliseum στη Νέα Υόρκη.
Συνοπτικά θα λέγαμε ότι η συγκεκριμένη κυκλοφορία αποτελεί ένα όμορφο ροκ κειμήλιο για κάθε σοβαρή δισκοθήκη και αξίζει για τους λάτρεις όλων των ειδών της ροκ μουσικής  να αποκτήσετε και το οπτικό (dvd, blu-ray) live ντοκομέντο των αξεπέραστων Genesis.
 
Φώτης Μελέτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...