Το rock 'n' roll μπορεί να ξεκίνησε την
δεκαετία του '50 σαν ένα μουσικό είδος που ο αρχικός του στόχος ήταν η
διασκέδαση όμως στην εξέλιξη του κατάφερε να αποδημήσει και πλήθος
ψευτοσυντηρητικών και αναχρονιστικών απόψεων χάριν του δυναμισμού, της
στιχουργικής και ηχητικής γοητείας που διαθέτει το συγκεκριμένο είδος.
Οι
ΗΠΑ και η Ευρώπη πρωτοστάτησαν σε αυτό το είδος και με την ορμή της
νεολαίας εκείνης της περιόδου κατάφερε να λατρέψει την ροκ μουσική και
εκατομμύρια άνθρωποι στις λεγόμενες χώρες της Δύσης έκαναν το ροκ τρόπο
ζωής.
Κάτι αντίστοιχο όμως δεν συνέβαινε στις χώρες του λεγόμενου ανατολικού μπλοκ στην δεκαετία του ΄60 και '70, εποχή που Rock ήταν στην μεγάλη του ακμή
Η κομματική νομενκλατούρα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης τα χρόνια του "Ψυχρού Πολέμου" ήταν ενάντια στην συγκεκριμένη μουσική με το πρόσχημα ότι αποτελεί προπαγανδιστικό πολιτιστικό όπλο των ΗΠΑ και ότι το ροκ είναι μία παρακμιακή κατάσταση.
Κάτι αντίστοιχο όμως δεν συνέβαινε στις χώρες του λεγόμενου ανατολικού μπλοκ στην δεκαετία του ΄60 και '70, εποχή που Rock ήταν στην μεγάλη του ακμή
Η κομματική νομενκλατούρα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης τα χρόνια του "Ψυχρού Πολέμου" ήταν ενάντια στην συγκεκριμένη μουσική με το πρόσχημα ότι αποτελεί προπαγανδιστικό πολιτιστικό όπλο των ΗΠΑ και ότι το ροκ είναι μία παρακμιακή κατάσταση.
Τα
χρόνια πέρασαν, τα καθεστώτα του υπαρκτού σοσιαλισμού κατέρρευσαν αφού
απέτυχαν να εφαρμόσουν ένα κοινωνικά δίκαιο μοντέλο στους πολίτες της
που παράλληλα τους στερούσε ένα πολύτιμο αγαθό που δεν ήταν άλλο από την
ελευθερία της έκφρασης. Άλλωστε δεκάδες αθλητές και καλλιτέχνες το
"έσκαγαν" προς την καπιταλιστική Δύση μη αντέχοντας τον σταλινισμό και
ολοκληρωτισμό των κομμουνιστικών καθεστώτων.
Όταν
στα τέλη της δεκαετίας του '80 και αρχές '90 ήρθε το τέλος της
Σοβιετικής κυριαρχίας ήδη οι οπαδοί της συγκεκριμένης μουσικής στις
χώρες του ανατολικού μπλόκ είχαν κάνει την δική τους "επανάσταση" και
απαλλαγμένοι από την "ενοχή" ότι απολαμβάνουν την "Δυτική προπαγάνδα"
έγιναν κι αυτοί καθολικοί αποδέκτες του κοινωνικού και μουσικού
οικουμενισμού που πρεσβεύει το ροκ.
Σταματώντας
εδώ τον πολιτικό σχολιασμό διότι θα θέλουμε τόμους για να αναλύσουμε
εκείνη την εποχή, ήρθε η ώρα να παρουσιάσουμε παρακάτω μια σειρά
τραγουδιών από ροκ καλλιτέχνες που ο καθένας με τον δικό του τρόπο
δίνει την προσωπική εκδοχή πως έβλεπε και ένιωθε αυτή την πανέμορφη χώρα
λέγεται Ρωσία.
Billy Joel: "Leningrad"
Album: "Storm Front' (1989)
Mε αναφορές στον Ψυχρό πόλεμο, ο Billy Joel ερμηνεύει
πανέμορφα μία πιανίστικη μπαλάντα. Το κομμάτι αναφέρεται σ' έναν Ρώσο
κλόουν, τον Βίκτορ Ραζίνοφ, τον οποίο γνώρισε κατά την περιοδεία του στη
Σοβιετική Ένωση το 1987. Σε όλο το τραγούδι, τα κύρια στοιχεία της ζωής
του Βίκτορ και του Billy Joel συγκρίνονται για να
δείξουν τις πολιτισμικές διαφορές και ομοιότητες των Ηνωμένων Πολιτειών
Αμερική και της τότε Σοβιετικής Ένωσης.
Τhe Beatles: "Back in the U.S.S.R."
Album: The White Album (1968)
Σε
μια συνέντευξη του Νοεμβρίου 1968 για το Radio Luxembourg, ο McCartney
είπε ότι το τραγούδι ήταν εμπνευσμένο από το "Back in the U.S.A" του
Berry. και γράφτηκε από την οπτική γωνία ενός Ρώσου κατασκόπου που
επέστρεφε στην πατρίδα της στην ΕΣΣΔ μετά από εκτεταμένη αποστολή στις
Ηνωμένες Πολιτείες. Στους στίχους του, ο McCartney μετέφερε τον
πατριωτισμό του τραγουδιού του Berry σε ένα σοβιετικό πλαίσιο.
Sting: "Russians"
Album: "The Dream of the Blue Turtles" (1985)
Μία
εξαιρετική ερμηνεία και εξαίσια μελωδία από τον τραγουδιστή των Police
που εξήγησε ότι το τραγούδι το εμπνεύστηκε παρακολουθώντας σοβιετική
τηλεόραση και συγκεκριμένα παιδικές σειρές μέσω του δορυφορικού δέκτη
του εφευρέτη φίλου του, Ken Schaffer στο Πανεπιστήμιο της Columbia.
Al Stewart: "Roads to Moscow"
Album: "Past, Present and Future" (1973)
Ο
λυρισμός και η βελούδινη φωνή του Σκωτσέζου φολκ ερμηνευτή είναι ο
ορισμός της χαρμολύπης. Ουσιαστικά το τραγούδι περιγράφει μία θλιβερή
ιστορία όπου ο ηρωισμός των Σοβιετικών ενάντια στα ναζιστικά στρατεύματα
καταλήγει μέσα του πρωταγωνιστή της ιστορίας στην εξορία των Γκούλαγκ.
Ο Al Stewart δήλωσε πως το τραγούδι είναι αφιερωμένο στον Ρώσο βραβευμένο με Νόμπελ συγγραφέα Alexander Solzhenitsyn.
Iron Maiden: "Mother Russia"
Album: "No Prayer for the Dying" (1990)
Μία
επική σύνθεση του Steve Harris στο γνωστό ύφος της μπάντας που όταν
διαβάζεις τους στίχους ανακαλύπτεις ότι αναφέρεται στα τσαρικά και
πολιτισμικά μεγαλεία που είχε η Ρωσία πριν την επικράτηση του
Κομμουνισμού. Το τραγούδι κυκλοφόρησε την εποχή που κατέρρευσε ο
υπαρκτός σοσιαλισμός στις χώρες του πρώην ανατολικό μπλοκ.
Saxon: "Red Star Falling"
Album: "The Inner Sanctum" (2007)
Επιβλητική metal σύνθεση από την παρέα του Byff Byford στο
ύφος των "Dallas 1PM" και "Broken Heroes" και αναφέρεται στο τέλος του
Κομμουνισμού και στην ανακούφιση που ένιωσαν όλοι εκείνοι οι άνθρωποι
που υπέφεραν από τα ολοκληρωτικά καθεστώτα.
Simple Minds: "Moscow Underground"
Album: "Graffiti Soul" (2009)
Στο 15ο στούντιο άλμπουμ των Σκωτσέζων, το "Moscow Underground" έχει
την υπογραφή του σπουδαίου διδύμου Kerr, Burchill. Το τραγούδι
λειτουργεί με υπονοούμενα περί ελευθερίας περιγράφοντας ένα σκοτεινό
τοπίο κάτι που υποστηρίζεται και στο ενορχηστρωτικό μέρος.
Kingdom Come: "Crown of Moscow"
Album: "Perpetual" (2004)
Στο
ένατο στούντιο άλμπουμ ακούμε μία ιδιαίτερη ροκ σύνθεση έξω από το hard
rock μοτίβο με το οποίο γνωρίσαμε τους Kingdom Come στα τέλη της
δεκαετίας του '80. Το τραγούδι αγγίζει τα όρια του grunge ενώ παράλληλα
περιέχει ένα αλλόκοτο ερωτικό mood.
Jethro Tull: "Radio Free Moscow"
Album: "Under Wraps" (1984)
Album: "Under Wraps" (1984)
Σε
ένα από τα χειρότερα άλμπουμ της ιστορικής μπάντας ακούμε μία
ανέμπνευστη ηλεκτρονική σύνθεση για τα δεδομένα του Ian Anderson με
καυστικές στιχουργικές αναφορές στον Ψυχρό πόλεμο.
Jethro Tull: "She Said She Was a Dancer"
Album: "Crest of a Knave (1987)
Album: "Crest of a Knave (1987)
Αυτό
το στιχουργικό λογοτέχνημα από τον μετρ του είδους είναι συνάμα
μία θαυμάσια σύνθεση που υπάρχει στο βραβευμένο με Γκράμι άλμπουμ το
1989, στην κατηγορία της καλύτερης Hard Rock / Metal ερμηνείας,
υπερτερώντας του "And Justice for All" των Metallica, κάτι που προκάλεσε τότε σφοδρές αντιδράσεις.
Renaissance: "Mother Russia"
Album: "Turn of the Cards" (1974)
Το
τραγούδι είναι ένας φόρος τιμής στον Ρώσο συγγραφέα Aleksandr
Solzhenitsyn, ο οποίος είχε αναγκαστεί από το κομμουνιστικό καθεστώς να
εγκαταλείψει τη Σοβιετική Ένωση νωρίτερα το 1974. Γράφτηκε από την
Εγγλέζα ποιήτρια Betty Thatcher και οι στίχοι βασίζονται στο διάσημο
μυθιστόρημα του Solzhenitsyn για τη σοβιετική καταστολή, με τίτλο "Μιά
ημέρα του Ιβάν Ντενίσοβιτς".
Vibrators: "Disco in Moscow"
Singles: "Disco in Moscow" / "Take a Chance" (1980)
Το
Βρετανικό πανκ-ροκ συγκρότημα με σημαντική διαδρομή στο εν λόγω είδος,
ηχογράφησε αυτό το απολαυστικό σινγκλ απλά και μόνο δίνοντας
διασκεδαστικό χαρακτήρα.
Manic Street Preachers: "Revol"
Album: "The Holy Bible" (1994)
Οι
στίχοι απαριθμούν διάσημα πρόσωπα που έχουν διαδραματίσει σημαντικό
ρόλο στην παγκόσμια κομμουνιστική ιστορία συνοδευόμενο με ένα
απαξιωτικό σχόλιο. Ο τίτλος του κομματιού διαβάζεται και ανάποδα ως
"εραστής" ενώ ο μπασίστας της μπάντας Nicky Wire δήλωσε πως δεν ξέρει τι
ακριβώς εννοεί το τραγούδι!
Blondie: "Contact in Red Square"
Album: "Plastic Letters" (1977)
Στο
δεύτερο άλμπουμ της Αμερικάνικης μπάντας υπάρχει η συγκεκριμένη σύνθεση
γραμμένη από τον οργανίστα και πληκτρά Jimmy Destri. Μία καθαρά new
wave/pop δημιουργία όπου το κατασκοπευτικό σενάριο των στίχων με
αναφορές στην "Κόκκινη Πλατεία" το κάνει ακόμη πιο ενδιαφέρον.
Rammstein: "Moskau"
Αlbum: "Reise, Reise" (2004)
Στο
τέταρτο άλμπουμ των Γερμανών, ακούμε μία δυναμική σύνθεση στο γνώριμο
ύφος της μπάντας με την βοήθεια στα φωνητικά της Ρωσίδας, Viktoria
Fersh περιέχοντας "ιδιαίτερους" ερωτικούς στίχους με σημείο αναφοράς την
πανέμορφη Μόσχα.
Scorpions: "Wind Of Change"
Album: "Crazy World" (1990)
Ο
Κ.Meine εμπνεύστηκε την σύνθεση από τη συμμετοχή του στο Μουσικό
Φεστιβάλ Ειρήνης της Μόσχας στις 13 Αυγούστου 1989, στο στάδιο Λένιν,
όπου οι Scorpions εμφανίστηκαν μπροστά σε περίπου 300.000 θαυμαστές.
Ουσιαστικά είναι ένα κομμάτι που εξέφραζε την ελπίδα του κόσμου ότι θα
έρθει κάτι καλύτερο με την πτώση των κυβερνήσεων στο πρώην ανατολικό
μπλοκ.
Supergrass: St. Petersburg
Album: "Road to Rouen" (2005)
Μία λιτή-όμορφη σύνθεση από τη Βρετανική μπάντα όπου είναι διάχυτος ο ρομαντισμός και η ομορφιά της ιστορικής Ρωσικής πόλης. Το κομμάτι έφτασε μέχρι νο22 των UK Singles Chart.
Last Autumn's Dream: "Lost In Moscow"
Album: "Hunting Shadows" (2008)
Η μελωδική παρέα του Σουηδού τραγουδιστή Mikael Erlandsson και του Γερμανού κιθαρίστα Andy Malecek (Fair
Warning) σε ένα υπέροχο τραγούδι με το ρεφρέν να κερδίζει τις
εντυπώσεις. Στο άλμπουμ μπάσο παίζει ο αείμνηστος (Τalisman, Yngwie
Malmsteen).
Φώτης Μελέτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.